معاون کل سازمان توسعه تجارت درباره گسترش صنعت تفریحات و اوقات فراغت گفت: این صنعت اکنون توانایی زیادی برای تولید ثروت دارد

محمدرضا مودودی در نشست خبری نمایشگاه صنعت تفریحات و اوقات فراغت با بیان اینکه این صنعت در کشور ما متولی درستی ندارد، افزود: متاسفانه این صنعت زیرمجموعه سازمان‌های متفاوتی قرار می‌گیرد که هرکدام از آنها برنامه‌های متفاوتی در این باره دارند و هیچ برنامه واحدی در این‌باره تدوین نشده است.

وی ادامه داد: وقتی بحث اوقات فراغت و صنعت تفریحات به میان می‌آید، نگاه‌ها به سمت کودک معطوف می‌شود.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید بر اینکه این صنعت در دنیا بسیار پرسود و پراهمیت است، اظهار کرد: کشورهایی که به این صنعت اهمیت داده‌اند در واقع منابع پایداری را برای خود فراهم کرده‌اند.

وی عنوان کرد: آمریکا در سال 2011 بالغ بر 230 میلیارد دلار در بخش صنایع تفریحی و سرگرمی کسب درآمد کرد.

مودودی درباره آمار بازدید مناطق دیگر نیز افزود: در منطقه آسیاپاسیفیک 368 میلیون نفر بازدیدکننده از پارک‌های مرتبط داشته‌ایم و همچنین این آمار در آفریقای جنوبی 30 میلیون نفر، در آفریقا و آسیا 161 میلیون نفر و در آمریکای جنوبی 375 میلیون نفر بوده است.

وی با بیان اینکه در ایران رقم‌های بازدید از این مراکز بسیار پایین است، افزود: ایران در سال 2008 در میان 170 کشور فعال در این صنعت رتبه 94 را کسب کرد.

معاون کل سازمان توسعه تجارت به وابستگی اقتصادی ایران به نفت اشاره کرد و گفت: برخلاف تلاش برای خروج از این وابستگی همچنان در دام این بخش افتاده‌ایم.

وی باتاکید بر اینکه ایران کشوری چهار فصل است، تصریح کرد: ایران توان آن را دارد که گردشگران را جذب کند اما محدودیت‌های فرهنگی موجود در داخل باعث شده است تا بازدیدها تنها از مراکز تاریخی، فرهنگی و اقلیمی ما باشد در حالی که بسیاری از گردشگران قصد دارند از وقت خود برای تفریح و سرگرمی استفاده کنند.

مودودی درباره نحوه ایجاد فضای مناسب برای گردشگران گفت: نیاز است که مراکزی تهیه شود تا گردشگران تمایل بیش‌تری برای حضور در کشور پیدا کنند.

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات اساسی در این بخش این است که از ظرفیت‌ها و نرم‌افزارهای موجود استفاده بهینه نمی‌شود.

این مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: فضای کسب‌و‌کار، تکنولوژی و فناوری کمک می‌کند بهره‌وری فضای کسب‌وکار افزایش یابد.

وی با بیان اینکه در کشور ما بحث طراحی و ساخت وجود ندارد، افزود: متاسفانه با وجود تکنولوژی لازم در کشور این بخش به فضای کسب‌وکار گره نخورده است.

مودودی تاکید کرد: اگر بخواهیم به تولید ثروت دست پیدا کنیم، باید از توانایی‌های خود به ویژه در بخش سرگرمی و تفریحات استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اکنون ظرفیت ساخت تجهیزات این صنعت در کشور وجود دارد تا بتوانیم برای کشورهای دیگر نیز کالاهای تفریحی تولید کنیم و از طرف دیگر می‌توانیم شرایط را برای حضور گردشگران و صنایع تفریحی داخلی فراهم کنیم.