مدیرکل استاندارد استان قم از وجود مجوز بهره‌برداری استاندارد برای ۸۴ درصد از تجهیزات شهربازی‌های این استان خبر داد.

منصور فرزانه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به فعالیت ۲۵۵ مجموعه تفریحی در سطح استان قم، گفت: ۲۴ شهربازی و ۱۷۸ زمین بازی از جمله مجموعه‌های تفریحی این استان را تشکیل می‌دهند.

وی گفت: از میان شهربازی‌های موجود در استان قم ۱۴ شهربازی کاملاً فعال و ۱۰ شهربازی نیز در حالت نیمه فعال قرار دارد.

مدیرکل استاندارد استان قم با بیان اینکه ۲ هزار و ۵۶۲ وسیله بازی در شهربازی‌ها و زمین‌های بازی این استان وجود دارد،‌ افزود: ۱۳۷ مورد تجهیزات فعال در این شهربازی‌ها قرار دارد که در صورت اخذ مجوز استاندارد قابل بهره‌برداری هستند که از میان این تجهیزات تا تاریخ ۹ خردادماه تعداد ۱۱۵ مورد تجهیزات دارای مجوز بهره‌برداری و ۲۲ مورد تجهیزات مجوز بهره‌برداری ندارد.

وی ادامه داد: تعداد بازرسی‌های انجام شده از شهربازی‌های استان تا تاریخ ۹ خردادماه ۳۳۷ مورد، تعداد بازرسی‌های انجام شده از تجهیزات بازی مشمول مقررات استاندارد ۴۹۰ مورد در سال ۹۴ و تعداد شرکت‌های بازرسی فعال در حوزه بازرسی از شهربازی و زمین‌های بازی شامل پنج شرکت بوده است.

فرزانه با بیان اینکه در مجموع حدود ۸۴ درصد تجهیزات شهربازی در استان قم دارای مجوز بهره‌برداری استاندارد هستند، افزود: وسایل زمین‌های بازی و پارک‌ها از جمله تاب و سرسره تأییدیه استاندارد ندارند.

وی با بیان اینکه نظارت استاندارد در خصوص شهربازی‌ها در سه بخش انجام می‌شود، افزود: نظارت بر واردات تجهیزات بازی، نظارت بر تولید و طراحی تجهیزات بازی در داخل کشور و نظارت بر نصب و راه اندازی تجهیزات از جمله اقداماتی است که توسط استاندارد در شهربازی‌ها انجام می‌‌شود.

مدیرکل استاندارد استان قم بیان کرد: طی روزهای اخیر بخشنامه‌ای برای تقویت نظارت و کاهش حوادث مبنی بر اینکه ناظران فنی و مسئولان کنترل کیفیت باید به طور مستمر بر عملکرد تجهیزات نصب شده نظارت داشته باشند، ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه فرایند کار اخذ تأییدیه برای تجهیزات به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه مربوط به این کار انجام می‌شود، افزود: مجموعه‌های شهربازی که توسط بخش خصوصی بهره برداری می‌شود تحت نظارت مستمر اداره کل استاندارد برای انجام مراحل اخذ تأییدیه استاندارد هستند.

فرزانه گفت: در خصوص تجهیزات مستقر در پارک‌ها و زمین‌های بازی‌ها از جمله تاب و سرسره که متولی آن شهرداری است با وجود اینکه اقدامات خوب عملی در خصوص انجام بازدیدهای اولیه توسط شهرداری قم انجام شده ولی بر اساس ضوابط و الزامات قانونی استاندارد باید اقدامات مفیدتر و مؤثرتری از سوی شهرداری انجام پذیرد.