فایل ارائه کسب و کار (یا همان اسلایدهای ارائه که در انگلیسی اصطلاحاً به آن pitch deck یا slide deck گفته می‌شود) اولین ابزار ارتباطی است که در مسیر کارآفرینی به شما در جذب سرمایه کمک می‌کند. چه سرمایه‌گذار احتمالی شما کارشناس بانک باشد چه مدیر سرمایه یک شرکت سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر یا سرمایه‌گذاری فرشته (Angel Investor) شما به این فایل برای معرفی کسب و کار خود برای قانع‌کردن آن‌ها نیاز دارید. محتوای این فایل همراه با ارائه‌ی شفاهی شما به سرمایه‌گذاران در ارزیابی کسب و کار شما و تصمیم برای انجام بررسی‌های بیشتر کمک شایانی می‌کند. گای کاوازاکی در کتاب “هنر آغاز” اطلاعات لازمی که یک کارآفرین باید در فایل ارائه‌ی کسب و کار خود بگنجاند را توضیح داده‌است.

محتوای قالب مجموعه اسلایدهای ارائه‌ی شفاهی یک کسب و کار که گای کاوازاکی به آن تاکید دارد به‌طور خلاصه شامل موارد زیر می‌شود:

? اسلاید اول: عنوان

?محتوا:
نام کسب و کار خود را به همراه لوگو، زمینه‌ی فعالیت شرکت و اسامی بنیان‌گذاران و اطلاعات تماس هر یک در این اسلاید قرار دهید.
?توضیحات:
سرمایه‌گذاران با دیدن این اسلاید باید متوجه حوزه‌ی فعالیت شما و تخصص و مهارت شما بشوند. به‌عنوان مثال با دیدن این اسلاید به این نتیجه برسند که تخصص شما تولید نرم‌افزار است، یا حوزه‌ی فعالیت شما در زمینه محافظت از محیط ‌زیست است. می‌توانید خیلی ساده و راحت این‌گونه شروع کنید که “شرکت ما … است و در زمینه‌ی … فعال هستیم!” هدف این اسلاید این است که سرمایه‌گذاران به قابلیت‌ها و پتانسیل شرکت شما و اندازه‌ی بازاری که قصد ورود به آن را دارید فکر کنند.

? اسلاید دوم: مساله (مشکل)

?محتوا:
از طریق این اسلاید به سرمایه‌گذاران توضیح دهید که مشکلی که کسب و کار شما قرار است راه‌حلی برای آن ارائه دهد چیست. در واقع شما در ارائه‌ی خود در این اسلاید سرمایه‌گذاران را از وجود یک نیاز مهم که مردم بابت مرتفع‌شدن آن حاضر به پرداخت پول خواهندبود مطلع می‌سازید.
?توضیحات:
از جستجو برای یافتن راه‌حل‌هایی که معلوم نیست قرار است کدام مشکلات را حل کنند اجتناب کنید! در واقع به خود مشکل موجود اشاره کنید. مشکلی که واقعاً وجود دارد! هم‌چنین از ارائه‌ی متعدد تحقیقات و اسنادی که وجود آن نیاز را تائید می‌کنند یا بزرگی آن بازار را نشان می‌دهد نیز خودداری کنید.

? اسلاید سوم: راه‌حل

?محتوا:
به طور ساده و روشن راه‌حل خود را برای برطرف کردن مشکلی که قبلاً توضیح دادید ارائه‌دهید. چگونه قرار است زندگی را برای مشتریان هدف خود راحت کنید؟ چه کالا یا خدماتی قرار است ارائه دهید؟ نکته‌ی مهمی که باید مدّ نظر قراردهید این است که سرمایه‌گذاران متوجه “ارزشی” که قرار است برای مشتریان خود ایجاد کنید بشوند.
?توضیحات:
فراموش نکنید این ارائه و این اسلاید محل نمایش ریز توضیحات و جزئیات فنی و تکنیکی نیست. جان کلام این است: محصول یا خدمات شما چگونه درد مشتری را برطرف می‌کند؟

? اسلاید چهارم: مدل کسب و کار

?محتوا:
توضیح دهید که کسب و کار شما چگونه پول‌سازی می‌کند؟ پول از جیب چه کسی و از چه طریق وارد کسب و کار شما می‌شود؟ سود خالص و ناخالص و حاشیه سود کسب و کار شما چقدر است؟ این‌ها را در این اسلاید بدون پیچیدگی و خیلی ساده توضیح دهید.
?توضیحات:
به‌طور کلی، یک مدل کسب و کار خاص و منحصر و تست نشده برای سرمایه‌گذاران ترسناک و پر از ریسک است. اگر یک مدل کسب و کار انقلابی دارید و به موفقیت آن اطمینان دارید، آن‌را از طریق دیگر مدل‌های کسب و کار شناخته‌شده توضیح دهید. این اسلاید هم‌چنین فرصت مناسبی است برای ذکر اسامی دیگر شرکت‌ها و مشتریانی که از محصول یا خدمات شما استفاده می‌کنند. این کار علاوه بر توضیح بهتر مدل کسب و کار شما، باعث اطمینان خاطر سرمایه‌گذاران نسبت به موفقیت سرمایه‌گذاریشان می‌شود.

? اسلاید پنجم: جادوی پنهان!

?محتوا:
این اسلاید زمان مناسبی است برای توضیح درباره خاص بودن جزئیات اجرایی محصول یا خدمات کسب و کار شما. جادوی تکنیکی و فنی تولیدات خود را به شکل هیجان‌انگیز و البته باورپذیری ارائه دهید.
?توضیحات:
هر چه می‌توانید به جای نوشته از نمودار، جداول و تصاویر خلاقانه استفاده کنید. اینجا می‌توانید از مقالات و ارجاعات علمی و موثق برای اطمینان دادن نسبت به جزئیات تکنیکی محصولات خود استفاده کنید.

? اسلاید ششم: بازاریابی و فروش

?محتوا:
شرح دهید که چگونه قرار است وارد بازار هدف شده و به مشتریان بالقوه دسترسی پیدا کنید. ابزارهای کمکی شما در این راه چیست؟ خلاصه ولی دقیق اشاره کنید.
?توضیحات:
این کار به سرمایه‌گذار اطمینان می‌دهد که علاوه بر اینکه ایده‌ی خوبی دارید دید و توانایی لازم برای رساندن محصول به دست مشتریان را هم دارید. این یعنی پولی که آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند بازگشت خواهد داشت!

? اسلاید هفتم: رقابت

?محتوا:
یک نمای کلی و جامع از رقابت موجود در بازار را ارائه دهید. در این بخش، توضیح زیادی از توضیح مختصر خیلی بهتر است!
?توضیحات:
به هیچ‌وجه ذکر رقابت موجود در آن حوزه را نادیده نگیرید. همه، از مشتریان گرفته تا سرمایه‌گذاران و حتی کارمندان، به جای شنیدن اینکه چقدر رقابت سخت و طاقت‌فرساست، مایلند بدانند چرا شما مدعی هستید که در این رقابت خوب هستید. پس از رقابت موجود بگوئید و از اینکه در این کارزار چقدر توانایی رقابت دارید!

? اسلاید هشتم: گروه مدیریت

?محتوا:
افراد کلیدی شرکت، به‌خصوص گروه مدیریتی، را توصیف کنید. اعضا و تخصص هیات مدیره و هیات مشاوران کسب و کار خود را معرفی کنید. هم‌چنین اگر سرمایه‌گذاری هم دارید او را هم معرفی کنید.
?توضیحات:
از اینکه تیم بی‌نقصی به نظر نرسید نترسید! تمام کسب و کارهای کوچک و استارتاپ‌ها در بین تیم‌های خود دارای معایبی هستند. نکته حائز اهمیت این است که شما آن معایب را می‌دانید و برای برطرف کردن آن برنامه دارید و در حال تلاشید.

? اسلاید نهم: پیش‌بینی‌های مالی و شاخص‌های کلیدی

?محتوا:
یک پیش‌بینی ۳ تا ۵ ساله، نه فقط راجع به فروش و درآمد و سود، که درباره تعداد مشتریان، نرخ‌های تبدیل و دیگر شاخص‌هایی که تعیین کرده‌اید ارائه دهید.
?توضیحات:
پیش‌بینی‌هایی که در این اسلاید ارائه می‌کنید جزئی و مربوط به بخش‌های مختلف شرکت باشد. هزینه‌ها و درآمد را به‌صورت فصلی شامل شود. در طول ارائه این پیش‌بینی‌ها سعی کنید به حاضرین نشان دهید که همان‌قدر آمار و ارقام ارائه‌شده برای شما مهم‌اند، فرضیات و اهداف شما در پسِ این آمار نیز مهم‌اند و به آن‌ها توجه دارید.

? اسلاید دهم: وضعیت حاضر، میزان پیشرفت و سرمایه‌ای که تا امروز استفاده شده

?محتوا:
وضعیت حال و حاضر استارتاپ یا کسب و کار کوچک خود را توضیح دهید. اینکه آینده‌ی نزدیک کسب و کار خود را توصیف کنید. پولی که قرار است از سرمایه‌گذاران دریافت کنید را چگونه مصرف و در چه بخش‌هایی هزینه خواهید کرد؟ ساده و شفاف توضیح دهید!
?توضیحات:
روی داشته‌های مثبت خود مانور دهید و روی موفقیت‌های خود تمرکز کنید. این آخرین اسلاید است، پس با ذکر مواردی مثبت و امیدوارکننده (و باورپذیر) ذهنیت مثبتی در خاطر سرمایه‌گذاران ایجاد کنید.

این قالب کلی فایل‌های ارائه گای کاوازاکی است. این ارائه‌ها شامل یک قانون کلی پاورپوینت معروف به قانون ۳۰/۲۰/۱۰ می‌شود؛ ۱۰ اسلاید، ۲۰ دقیقه ارائه، اندازه‌ی فونت‌ نوشته‌ها ۳۰ به بالا!