راه انداختن کسب و کاری کوچک میتواند تجربهای پرهیجان و جالب باشد. اما قبل از کارآفرینی و شروع کسب و کار فاکتورهایی وجود دارند که باید آنها را در نظر بگیرید؛ اینکه میخواهید کسب و کاری بدون داشتن سرمایه اولیه راهاندازی کنید یا برای شروع کارآفرینی سرمایهی لازم را در اختیار دارید، اینکه میخواهید در چه حوزهای کسب و کار خود را بنا کنید، غذا؟ طراحی اپلیکیشن؟ کسب و کاری خانگی؟ فرقی نمیکند چه کسب و کاری و در کجای دنیا قرار است راهاندازی کنید، هر جا که باشید مسیر کلی که بهعنوان کارآفرین باید طی کنید مشابه است. پس بهتر است به دنبال پاسخی برای این سوال کلی بگردیم: چکونه یک کسب و کار کوچک راهاندازی کنیم؟
در ادامه به ۱۰ فاکتوری که لازم است قبل از شروع هر کسب و کار در نظر بگیرید میپردازیم:
?۱. یک طرح کسب و کار (طرح تجاری) بنویسید.
برای کارآفرینان این مرحله حائز اهمیت خاصی است. این فاکتور به این دلیل مهم است که یک طرح کسب و کار، ایدهی اولیه شما را به مفهومی تجاری و مناسب دنیای کسب و کار تبدیل میکند. تهیه یک طرح کسب و کار به شما توانایی فکر کردن به کل فرآیند کسب و کار را میدهد؛ از شروع تا تولید و فروش کالا یا خدمات. لازم نیست طرحی بالا بلند و طولانی تهیه کنید. تنها موارد لازم را لحاظ کنید و از پرداختن به جزئیات بیمورد خودداری کنید.
?2. مطالعه امکانسنجی انجام دهید.
برای یک کارآفرین بسیار مهم است که از آماده بودن ایدهی خود برای تبدیل به کسب و کار اطمینان حاصل کنید.
در مرحلهی بعد، باید ببینید که ایدهی مورد نظرتان تا چه حد قابلیت سودآوری دارد. چه اصلاحاتی برای درست انجام دادن کار باید اعمال کنید. مهمترین فاکتور یک کسب و کار کارآفرینانه برای رسیدن به موفقیت، توانایی آن در ارائه راهحلی برای مشکلات موجودِ مشتریان هدفش است، یا پاسخی خلاقانه به نیازهای آنها و یا تولید ابتکاری یک کالا یا خدماتی که بازار به آن احتیاج دارد. اگر محصول یا خدماتی که قصد دارید از طریق راهاندازی کسب و کار خود آنها را به فروش برسانید توانایی حل هیچ مشکلی را نداشته باشد، صرف زیبایی و عملکرد خوب باز هم بهدست آوردن مشتریان جدید و فروش آن بسیار سخت خواهد بود.
برای انجام مطالعات امکانسنجی میتوانید از جلسات گروهی متمرکز و مطرح کردن آن با افرادی که بهصورت بالقوه میتوانند مشتری شما باشند، یا جزء متخصصان آن حوزه و بازار هستند استفاده کنید. مطالعه محصول انجام دهید و با آزمایش و خطا و با مطالعه بازار شکافها و کمبودهای موجود در بازار را شناسایی کنید.
برای کارآفرینان یافتن پاسخ برای این سؤالها در هنگام مطالعه بازار بسیار حیاتیاند:
❓آیا تولیدات یا خدمات شما در بازار فعلی مورد نیاز هستند؟
❓آیا در حال حاضر کالا یا خدماتی وجود دارد که این نیاز را برآورده کند؟
❓رقبای شما چه کسانی/کسب و کارهایی هستند؟
❓کسب و کار شما چگونه قرار است در بازار نفوذ کند و تثبیت شود؟
?۳. برنامهریزی کنید.
برای تحقق بخشیدن به ایدهتان باید بنشینید و برنامهریزی کنید. اگر برای کارآفرینی قرار است وام بگیرید یا سرمایهای جذب کنید لازم است که برنامهی کسب و کار خود را منظم و منسجم در قالب طرح کسب و کار (مورد اولی که پیش از این ذکر گردید) تدوین کنید. طرح کسب و کار در روشن کردن اهداف و نحوهی اجرای آنها به شما کمک میکند و از این لحاظ حائز اهمیت است.
اما جدای از طرح کسب و کار، برای موارد دیگری که در این طرح ذکر نمیشود، از جمله موارد جزئی، امور روزمره، قرارهای کاری، تماس با مشتریان و … باید برنامه داشته باشید.
???کارآفرینی بهخصوص در حوزه استارتاپها و کسب و کارهای نوپا به سرعت کوهی از وظایف و کارهایی که باید انجام شوند را بر سر شما خالی خواهد کرد و بدون برنامه پیگیری امور بسیار مشکل و شاید غیرممکن خواهد بود.
?۴. برنامه مالی طراحی کنید.
اگرچه شروع کارآفرینی در هر کسب و کار کوچکی نیازمند صرف مبالغ هنگفت نیست، اما بسته به ایدهی کسب و کاری که به دنبال آن هستید به هر حال راهاندازی استارتاپ هزینههایی در بر خواهد داشت. باید یک سرمایهی اولیه متناسب با کاری که قرار است انجام دهید دست و پا کنید.
??برای تأمین سرمایهی اولیه میتوانید گزینههای زیر را در نظر بگیرید:
? وامهای خانوادگی
? وامهای مربوط به کارآفرینی و کسب و کارهای کوچک (بانکها یا موسسات اعتباری)
? جذب سرمایه از طریق سرمایهگذاران مخاطرهپذیر (Venture Capitalists) یا فرشته (Angel Investors)
? کمک های اهدایی به استارتاپها و کسب و کارهای نوپا (موسسات غیرانتفاعی، انجمنهای شهری یا بین اجتماعات خصوصی)
? وامهای دانشگاهی، درون سازمانی (اگر قصد کارآفرینی سازمانی داشته باشید) و …
اگر نمیخواهید از همان آغاز کارآفرینی و شروع کسب و کار گرفتار قرض و وامهای جورواجور شوید، از تکنیکهای خودراهاندازی استارتاپ یا همان بوت استرپینگ استفاده کنید. از این طریق، اگر چه باید همهی امور را خود و یا دیگر شرکای شما در راهاندازی کسب و کار به تنهایی و با صرف انرژی و وقت بسیار انجام دهید، ولی در عوض کمترین سرمایهی ممکن برای شروع کار را نیاز خواهید داشت.
?۵. ساختار کسب و کارتان را تعیین کنید.
در دنیای کارآفرینی، ساختار کسب و کاری که پیش میگیرید خیلی چیزها را تعیین میکند. از نحوهی محاسبه و پرداخت مالیات گرفته تا سطح مسئولیت قضایی و حتی نام تجاری کسب و کارتان به ساختاری که برای استارتاپ خود تعریف میکنید ربط پیدا میکند. ممکن است انتخاب کنید که تنها مالک شرکت باشید یا ترجیح بدهید که شریک یا شرکای تجاری دیگری هم داشته باشید و یک زمانی هم به سراغ شرکتهای سهامی یا با مسئولیت محدود بروید. با مراجعه به قانون تجارت کشوری که در آن کارآفرینی را شروع میکنید درباره انواع شرکتها و ساختارهای آنها تحقیقات لازم را انجام دهید.
البته امکان انتخاب یک ساختار اولیه و بعد انتخاب ساختاری بهتر هم وجود دارد. اما این کار هم مستلزم اشراف بر قوانین است چرا که اشتباهات حقوقی نتایج نامطلوبی را در پی خواهدداشت.
?۶. نام تجاری کسب و کار خود را انتخاب و آنرا ثبت کنید.
نام کسب و کار شما نقش مهمی در تعاملات شما با مشتریان و دیگر شرکای تجاریتان بازی میکند. برای انتخاب نام تجاری مناسب بازار، رقبا و محصولاتشان را مطالعه کنید و دقت کنید که مشابه آنها نامی را انتخاب نکنید. از انتخاب نامهای طولانی پرهیز کنید. اسامی که به نظر شما جالبند ولی معنی مشخصی ندارند ممکن است گزینههای مناسبی نباشند. سعی کنید در انتخاب نام بین محصول یا خدمات استارتاپ خود و عواطف و احساسات مشتریان یک ارتباطی برقرار کنید. یک نام تجاری خوب میتواند از راه احساسات مشتریان را به خود جلب کند.
در مرحله بعد تحقیق کنید که نام تجاری که انتخاب کردهاید قبلاً ثبت نشده باشد، اول در اینترنت جستجو کنید و مطمئن شوید هیچ وبسایتی به آن اسم ثبت نشده باشد. سپس در اداره ثبت شرکتها بگردید و اگر نام مورد نظر شما قبلاً انتخاب نشده بود، آن را ثبت کنید. قدم بعدی خریدن نام دامنهی اینترنتی است. این کار را به تعویق نیندازید. به هیچوجه نباید نام تجاری خود را در روی اینترنت از دست بدهید.
?۷. برای جواز شغل، پروانهها و مجوزها درخواست دهید.
بسته به کسب و کاری که وارد آن میشوید از شما انتظار میرود که برای بعضی پروانهها و مجوزها درخواست دهید و آنها را تهیه کنید. تحقیق کنید ببینید برای کارآفرینان در آن حوزهی خاص چه مجوزهای ضروری و در اولویت است.
?۸. مکان کسب و کار خود را مشخص کنید.
استارتاپ شما به مکانی برای کار و اجرای فرآیند تولید محصول یا خدمات نیاز دارد! این مکان میتواند یک اتاق کار خانگی باشد یا در گوشهای از پارکینگ یا در فضاهای مخصوص عمومی که توسط برخی شرکتها و سازمانها به استارتاپها ارائه میگردد.
در هر صورت کارآفرینی فرآیندی پر تنش و طاقتفرسا خواهد بود و تا حد ممکن باید محیطی آرام و مناسب برای استارتاپ خود در نظر بگیرید. در این بین به مشتریان خود نیز فکر کنید. اگر کسب و کار شما به صورت فیزیکی و خارج از دنیای آنلاین با مشتریان در ارتباط خواهد شد از همان ابتدا به آن فکر کنید.
?۹. برای استارتاپ خود یک سیستم حسابرسی ایجاد کنید.
فرق ندارد کارآفرین باشید یا صاحب کسب و کاری معمولی، این مورد یکی از مهمترین بخشهای هر کسب و کار است. اگر حجم امور، هزینهها و درآمد از یک حدی عبور کرد، شما نیاز به یک بخش حسابداری برای تولید و مدیریت بودجه، تعیین نرخها، هزینهها، قیمت تمام شده، تعامل با کسب و کارهای دیگر و امور مالیاتی دارید و این برای کسب و کار شما حیاتی است. شما میتوانید یا خودتان کارهای مربوط به حسابداری را انجام دهید یا در صورت توان حسابدار حرفهای استخدام کنید. امروزه نرمافزارها و اپلیکیشنهای متعددی برای انجام امور ابتدایی حسابداری برای کارآفرینان و بنیانگذاران استارتاپها در بازار وجود دارد.
?۱۰. تبلیغ کنید!
برای آگاه کردن مشتریان بالقوه از آغاز به کار کسب و کار خود تبلیغات را شروع کنید. با سادهترین و خلاقانهترین روشها شروع کنید. برای تبلیغات خود برنامهای تهیه کنید. از شبکههای اجتماعی استفاده کنید. تبلیغات از طریق ارسال ایمیل به مشتریان بالقوه راهی هدفمند و البته همراه با صرف کمی هزینه خواهد بود. اگر در تولید محتوا دستی دارید میتوانید از بازاریابی محتوا و نوشتههایی که برای وبسایتهای مطرح مینویسید استفاده کنید. شما کارآفرین هستید، خلاق باشید!